| Podziękowanie:
Autorką projektu gotowania, w tym wszystkich ciekawych potraw jakie gracze mogą gotować i składników z jakich można je robić jest: Nina (Wesoła Grabarka).
| | Ogólne:
Gotować możemy wiele rzeczy, od żeber, ryb, różnego rodzaju ciast do potraw o dziwacznych nazwach i składzie. Wszystkie przepisy są w książkach kucharskich, które można zakupić u kucharza. Książek jest siedem, dzielą się one na: Półprodukty, Pieczywo i Ciasta, Dania Mięsne, Dania różne, Dania z Ryb, Soki i sałatki oraz Dania dla odważnych. Te ostatnie wymagają od nas wysokiej znajomości sztuki kulinarnej oraz niestandardowych składników. W zależności od składu, potrawy bogate są w rożne składniki odżywcze. Oczywista rzeczą jest ze potrawy z mięsa będą zawierać więcej białka niż potrawy z owoców i warzyw, te zaś zawierają najwięcej witamin. Z kolei "moc" węglowodanów maja różne słodkości.
Czasami potrzebna jest patelnia, wałek lub drewniana miska. Wszystko zależy od sposobu przygotowania potrawy. Metody oraz składniki jakich użyjemy widnieją na liście w książce kucharskiej. Metoda oznaczona jest kolorem nazwy potrawy i wymaga od nas specyficznych dla siebie przedmiotów.
| | Wpływ odżywienia:
Poziom odżywienia ma wpływ na wszystko, co postać robi. Wartości odżywcze wpływają na trudność wykonania produktu w rzemiosłach, wzrost umiejętności, obrażenia od czarów czy też zadawane obrażenia fizyczne. Białka są odpowiedzialne za siłę, węglowodany za zręczność a witaminy za inteligencję. Każda umiejętność ma jedna wartość odżywczą, zależnie na której statystyce bazuje najmocniej. Ponadto współczynnik głodu jest brany pod uwagę poza określonym współczynnikiem dla każdej umiejętności. Te dwie wartości mogą znacznie wpłynąć na to co postać robi. Zależy, w jakim stopniu postać jest odżywiona. Przejedzenie jest gorsze, niz niedożywienie. W przypadku dużego przejedzenia, efektywność rzemieślnicza lub wydobywcza może spaść nawet o 40%. Podobnie w przypadku wzrostu umiejętności lub zadawanych obrażeń. W przypadku narastającego głodu natomiast, efektywność może spaść o 20%. Optymalne najedzenie jest poziomem pożądanym. Efektywność w tym przypadku jest najlepsza, a może nawet wzrosność do 110%.
Umiejętności uczy Piekarz oraz Rzeźnik.
| | Metody gotowania:
Pieczenie na ruszcie - rożen, źródło ognia np. kominek, ognisko Pieczenie - Piec, blacha do pieczenia, łopata do pieca Smażenie - Patelnia, słonina, źródło ognia Gotowanie - Kocioł lub unieruchomiony garnek, dzbanek wody Mieszanie - Rondel, drewniana łyżka Ucieranie - Makutra, drewniana łyżka Wszystkie te przedmioty są możliwe do wykonania przez druciarza lub stolarza. W czasie przyrządzania potrawy wyszczególnione wymagane przedmioty powyżej są zużywane oraz z czasem zniszczą się. Wytrwałość tych przedmiotów zależy od materiału, z jakiego zostały wykonane. Rożen z royala lub makutra z ohii będzie wytrwalsza nawet śiedmiokrotnie. Najbardziej wytrwałe są runiczne narzędzia. Kucharz może je otrzymać za wykonywanie specjalnych zamówień.
| | Potrawy:
Każda potrawa ma swoje określone wartości odżywcze widoczne w opisie przedmiotu. Jakość jedynie potęguje te wartości. Każdy stopień jakości zwiększa wartości o ok. 35%, co przy poziomie 9 może być nawet trzykrotnie większe. Jednakże trzeba uważać, ponieważ wartości mogą się proporcjonalnie różnić pomiędzy stopniem jakości. Jeśli potrawa daje 3 białka i 1 węglowodanów, to przy jakości 5.0 będzie dawać 5 białka oraz 2 więglowodany. Jakość jedzenia może zmienić proporcje odżywcze. Potrawy kupowane u sprzedawców w mieście mają jakość domyślnie "normalną". Kucharz natomiast, może stworzyć jakość jedzenia aż o 9 poziomów wyższą. 0 - Normalna 1 - Zwyczajna 2 - Średnia 3 - Dobra 4 - Bardzo Dobra 5 - Wysoka 6 - Genialna 7 - Wyśmienita 8 - Niebywała 9 - Niezwykła Jakość jest uzależniona od umiejętności gotowania. Możliwa jest też jakość podwyższona o 0.5 dla każdego stopnia. Na przykład jakość 6.5 bedzie oznaczona dodatkowym plusem: "Genialna+". Każdy poziom oczywiście daje większą wartość odżywczą danego produktu. Jakość zależy w głównej mierze od bazowej umiejętności gotowania. W przypadku posiadania 100% gotowania, nawet z najlepszym magikiem nie osiągnie się większej jakości niż wyśmienita. W celu otrzymania jakości niezwykłej, należy mieć 105% bazowej umiejętności gotowania oraz przynajmniej magik +20% do gotowania. Ponadto, jakość jedzenia wpływa na czas najedzenia. Czas spadku poziomu głodu jest wydłużony nawet o 50% w przypadku wysokiej jakości jedzenia. Może to wydłużyć czas optymalnego najedzenia nawet do 40 minut. Czas ten jednak spada z każdym momentem głodnienia. W celu utrzymania wolniejszego spadku, należy za każdym razem jeść wyższej jakości jedzenie.
| | Plan posilku:
Jest to lekki jak piórko przedmiot w formie listu możliwy do kupienia u piekarza lub rzeźnika. Przedmiot jest domyślnie pobłogosławiony. Umożliwia rozpalnowanie posiłku w celu zbalansowania diety. - Każdy plan można nazwać i może to zrobić każda osoba w jego posiadaniu. Służy to do poźniejszej identyfikacji oraz nazwa przedmiotu zostanie również zmieniona. - Plan uwzględnia jakość wskazanych produktów. Odnośnie poziomów - spójrz wyżej na "Potrawy". Jak taki produkt o określonej jakości zostanie dodany do planu, to osoba musi takie jedzenie o określonej jakości posiadać w plecaku, w celu zjedzenia planu. - Planować może każdy do czasu zapieczętowania danego planu. - Zapieczętowany plan może przepisać tylko ta osoba, która go stworzyła na nowy czysty plan. Nie ma możliwości odpieczętowania planu. - Zapieczętowany plan może używać każdy poprzez przycisk "Zjedz" lub .uzyj posilek "Nazwa". - Ponadto plan udostępnia drobne statystyki, ile razy zostały produkty zjedzone oraz kiedy ostatni raz to nastąpiło w czasie gry. - Można dodać maksymalnie 6 potraw. Można dodać takie same kilka razy. Jednak zawsze "jedzenie" pozycji traktowane będzie jako jedna porcja.
| | Przesycenie:
Postać posiadająca więcej niż dwie umiejętności rzemieślnicze powyżej 80% umiejętności ma zmniejszoną szansę na wykonanie przedmiotu wyjątkowej jakości oraz szansę na wystąpienie przesycenia.
| | Powiązania: | - Rybactwo - Rolnictwo - O Gildiach Miastowych
| Przedmioty:
|
|
Kocioł
|
|
Budowane przy pomocy deeda.
|
| |
|
patelnia
|
|
Materiały : 5 sztab żelaza
|
| |
|
talerz
|
|
Możliwość przerzucenia ciastek z blachy.
Materiały : 2 sztaby
|
| |
|
szklany dzbanek
|
|
Możliwość napełnienia wodą lub mlekiem.
Materialy : 2 szkło
|
| |
|
|
makutra
|
|
Materiały : 12 kłody
|
| |
|
drewniana łyżka
|
|
Materiały : 2 kłody
|
| |
|
łopata do pieca
|
|
Materiały : 10 kłody
|
| |
|
drewniana miska
|
|
Można wlać do niej zupę z dużej wazy.
Materiały : 8 kłody
|
| |
|
waza na zupę
|
|
Materiały : 10 kłody
|
| | | | | | | | | | |
| | | |
|
|
|
| | Artykuł został napisany przez Mephisto dnia 2006, sie 28 19:01 (19 lat, 5 miesięcy temu) Artykuł był modyfikowany przez Mephisto dnia 2025, paź 13 11:29 (9 dni, 1 godzina temu) | | | | | | | | | |
| |